Het Paleo Dieet

Ons voedingspatroon is de laatste decennia steeds meer verschoven naar industrieel gemaakte voeding. Veel suiker, snelle koolhydraten, veel calorieën, foute vetten en andere ellende. Dit heeft tot gevolg het gemiddelde BMI van iedereen steeds hoger wordt. Meer hart- en vaatziekten en andere obesitas gerelateerde ziekten en het einde lijkt nog niet in zicht.

Wil je deze negatieve spiraal doorbreken, dan is het tijd om terug te gaan naar de basis.

Het Paleo Dieet

Om terug te gaan naar de basis moeten we terug naar de eetgewoonte en levenswijze zoals vroeger gebruikelijk waren. Een van de belangrijkste aanpassingen is het veranderen van eetgewoonte. Een goed voorbeeld hiervan is het Paleo dieet. In het Paleo dieet ga je eten zoals toen we nog aten als jagers-verzamelaars.  Dat wil zeggen veel vlees, groenten, goede vetten, noten en fruit maar alles in de natuurlijke variant. Dus een goed stuk kip, steak of varkenshaas en geen bewerkt vlees als hotdogs, ingeblikt vlees e.d.

Paleo voor Nederlanders (en Belgen natuurlijk)

De Paleo Revolutie

De die-hard volgers van het Paleo dieet zijn vooral Amerikanen wat tot gevolg heeft dat veel materiaal zoals boeken, websites en recepten in het Engels zijn geschreven. Gelukkig is het sinds kort een duidelijk Nederlands boek verschenen waarin de 21 dagen paleo revolutie wordt beschreven.

Het Nederlandse Paleo dieet is toegankelijk geschreven met veel praktijk ervaring van een echte paleo volger.

Zoals je zult ontdekken draait het bij Paleo voornamelijk om het eten van “echte, gezonde voeding”. En ik ben overtuigd dat “echte voeding” altijd superieur is aan een poedershake of iets dergelijks.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *